Dobre opakowanie. Co to w ogóle znaczy?

Jasne, też jesteśmy zdania, że liczy się wnętrze, ale…

W przypadku opakowań pamiętajmy, że to, co na zewnątrz często decyduje o tym, czy w ogóle przetestujemy to co w środku.

Często można spotkać opinię, że opakowanie to niemy sprzedawca, tymczasem prawda jest taka, że opakowanie mówi nam więcej o produkcie niż cała reszta składowych marketing mix’u. To opakowanie w kluczowym momencie, w którym decydujemy jaki produkt wybrać, potrafi zachęcić lub zniechęcić konsumenta do sięgnięcia po produkt.

Czym jest dobre opakowanie?

Opakowanie powinno być przede wszystkim wartością dodaną dla produktu a nie jedynie elementem funkcji, jeżeli opakowanie pomaga przyciągnąć uwagę konsumenta to jest skuteczne, a to właśnie skuteczność decyduje czy opakowanie jest „dobre”.

Badania potwierdzają podaj jakie najlepiej, że dobre opakowanie jest skuteczniejsze niż reklama i rekomendacje znajomych.

Ważnym elementem jest funkcjonalność opakowania – odpowiednia ochrona i dbałość o zawartość produktową. Konsumenci coraz częściej zwracają też uwagę na możliwość kilkukrotnego otwierania i zamykania opakowania, dlatego wygoda trzymania i praktyczne otwarcie jest dla nich bardzo istotne. To wszystko może i powinno dziać się zgodnie z duchem zero waste aby ograniczać ilość niepotrzebnych śmieci zalewających naszą planetę.

Dopasowanie do produktu i branży.

Nieprzemyślany design opakowania może wprowadzić konsumenta w błąd i sugerować, że nasz produkt jest z innej kategorii. Koncept kreatywny ma podbijać i wzmacniać to, co znajduje się w środku i jaką wartość dodaną za sobą niesie zawartość opakowania. Musi być uzupełnieniem, wisienką na torcie, która domyka całościowy obraz.

Łatwa dekodowalność przekazu.

Konsumenci często intuicyjnie sięgają po produkt, bez głębszej analizy informacji umieszczonych na opakowaniu. Jeżeli mamy do czynienia ze świadomym konsumentem możemy liczyć na kilkusekundowe skupienie się na naszym opakowaniu. W takim przypadku mniej znaczy więcej. Ograniczajmy ilość informacji, która przekazujemy odbiorcy, skupmy się na tym co najważniejsze. Wyróżniajmy elementy podbijające produkt i podkreślające jego największe benefity.

Kompozycja i hierarchia informacji.

Odpowiednie dobranie fontów i piktogramów, ich wielkości oraz kolejności ułożenia ma wpływ na całościowy odbiór produktu. Decyduje również o tym jak nasz konsument odczytuje i przyswaja informacje zawarte na opakowaniu. Projektując opakowanie skupmy się na wybiciu tego, co jest najważniejsze w naszym przekazie i dzięki gradacji komunikatów opowiedzmy krok po kroku historię naszego produktu.

Nie zapominajmy, że każdy produkt ma swoją grupę docelową. Grupa taka to nie tylko trendy, ale również wartości. W dzisiejszym świecie marki muszą nie tylko uwzględniać modę, ale dawać konsumentom komfort doświadczania marki w sposób wiarygodny i spójny z ich poglądami. Krótko mówiąc, muszą czuć się dobrze z opakowaniem produktu za który mają właśnie zapłacić.

Pamiętajmy, że czasem mniej znaczy więcej!

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
Share
Tagged in