#EarthDay 2022

22 kwietnia obchodzony jest Dzień Ziemi, zwany również Światowym lub Międzynarodowym Dniem Ziemi. Obchody tego dnia mają na celu zwrócenie uwagi polityków i obywateli na postawy proekologiczne i uświadomienie im jak istotne są nawet drobne działania na rzecz ochrony środowiska.

Tego typu inicjatywa jest w pełni skorelowana z aktualnym trendem konsumenckim. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wybierają producentów i marki, które minimalizują swój negatywny wpływ na środowisko. Pomimo inflacji, aż 22% polskich nabywców deklaruje, że będzie wydawać więcej na produkty przyjazne naturalnemu środowisku. – mówi Maciej Olipra, CEO agencji marketingowej Global SM.

Głównym obszarem, w którym producenci mają nadal pole do popisu jest kwestia opakowań, których nadmiar jest coraz bardziej palącym problem i motorem trendu „zero waste”.  Wg badań przeprowadzonych przez DS Smith oraz Forbes 50% przesyłek realizowanych w e-handlu jest średnio w 25% pusta. Za tym idą szacunki związane z ilością emisji CO2 na poziomie rocznej emisji notowanej w Belgii.  Redukcja pustych przestrzeni mogłaby skutkować nie tylko pozytywnym wpływem na atmosferę, ale także oszczędnością kosztów pakowania i logistyki na poziomie 46 mld dolarów rocznie. Inną inicjatywą może być wprowadzenie przy wysyłkach e-commerce opakowań w 100% biodegradowalnych lub możliwych do poddania recyklingowi. Ma to istotne znaczenie szczególnie w obliczu dynamicznego rozwoju e-handlu.

Pole do popisu w obszarze poprawy swojej neutralności dla środowiska w zakresie opakowań mają nie tylko firmy działające w e-commerce. Branżą, która może podjąć wyzwanie w zakresie optymalizacji opakowań w tradycyjnym handlu jest branża napojowa, w której opakowania zbiorcze i multipacki są wykonane z folii. Branża piwowarska wielokrotnie robiła podejścia do zastąpienia tzw. shirnkfoil na 4 czy 6 packach uchwytami silikonowymi czy klejem, ale raczej akcyjnie, tak jak marka Carlsberg w Żabce, niż na dużą skalę. Powodów jest z pewnością kilka, m.in. duże inwestycje w nowe linie produkcyjne, ale także utracona korzyść z nośnika komunikacji marketingowej jakim są bez wątpienia folie multipacków. – dodaje Olipra.

Coraz bardziej powszechne stają się jednorazowe naczynia i opakowania dla gotowej żywności. W kawiarniach czy restauracjach pojawiają się drewniane sztućce czy papierowe rurki do napojów. Inną formą redukcji niekorzystnego wpływu opakowań na środowisko naturalne jest ograniczenie ich użycia dzięki podejściu „zero waste”. Popularne stało się chodzenie do sklepów z własnymi torbami czy nawet woreczkami, aby ograniczyć ilość zużywanego przez nas plastiku. Zero waste (no waste) to styl życia, który dąży do całkowitej redukcji śmieci, jakie wytwarzamy. Ciekawym przykładem takiego podejścia są wyspecjalizowane sklepy „zero waste”, gdzie na zakupy przychodzi się z własnymi opakowaniami i kupuje na wagę przyprawy, produkty sypkie czy naturalne kosmetyki.

Każda inicjatywa, nawet indywidualna zmiana filozofii życia na „zero waste” to mała cegiełka dla wspierania ochrony środowiska i minimalizowania liczby odpadów. Bez wątpienia jednak największy wpływ będą mieć inicjatywy dużych organizacji przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów w perspektywie długofalowej.

Jako agencja marketingowa zajmujemy się również projektowaniem nowych opakowań, optymalizacją  i zmianą szaty graficznej opakowań obecnych na rynku marek również w duchu trendów eco i zero waste. W naszym portfolio znajdują się takie produkcje jak opakowanie zeszłorocznej nowości na rynku piwa Żywiec Jasne Lekkie oraz edycje promocyjne takich marek jak Heineken czy Warka. Wkrótce będziemy mogli się pochwalić projektem z innej kategorii produktowej.  A dobra egzekucja projektu zależy od dobrego briefu. Co powinien więc zawierać materiał dla agencji, która otrzyma zadanie przygotowania projektu opakowań?

  1. Kluczowe informacje o produkcie, grupie docelowej, wymogi logistyczne i kosztowe.
  2. Cele jakie marka w nowym opakowaniu ma osiągnąć.
  3. Minimalna liczba linii i termin realizacji 😊

Zapraszamy do współpracy!

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
Share
Tagged in